اصول اولیه روغن کاری
می 6, 2018
روغن انتقال حرارت
می 12, 2018

انتخاب روغن‌موتور مناسب

انتخاب روغن موتور مناسب

در مقالات قبلی با مفهوم API و SAE آشنا شدیم، که دو نشانه معروف بر روی بسته بندی تمام روغنهای موتوری بنزینی و دیزلی می باشند. این دو استاندارد و دفترچه راهنمای خودرو، شما را به سمت انتخاب روغن موتور مناسب هدایت خواهد کرد.روند رو به رشد افزایش کیفیت عملکرد موتورهای جدید و بهینه‌سازی مصرف سوخت در این موتورها نیاز به روانکارهای جدیدتر و با کیفیت بالاتر را بیشتر می‌کند. دیزل‌های جدید که سوخت‌هایی با میزان گوگرد بسیار کم (ppm 10) مصرف می‌کنند و حجم دودهای خروجی آنها با کلیه قوانین زیست‌محیطی جدید اروپا، امریکا و آسیا سازگار است، برای روانکاری نیاز به روانکارهایی با کیفیت بالا دارند. در موتورهای جدید طراحی پیستون‌ها و سیلندرها به گونه‌ای می باشد که مصرف روغن نیز کمتر شده است. علاوه بر این در موتورهای جدید استفاده از روغن‌موتورهای مناسب بازه زمانی تعویض روغن موتور را بسیار طولانی کرده و در نتیجه می‌توان گفت در دنیای امروز طراحی جدید موتورها و فرمولاسیون جدید روانکارها همگی به سمت سه هدف مشترک پیش می‌روند:
• بازده بیشتر سوخت
• بازه زمانی طولانی برای تعویض روغن
• کاهش میزان دود و آلودگی، و سازگاری با محیط زیست
به‌دلیل قوانین و محدودیت‌های جدیدی که سازمان‌ها و نهادهای بهینه‌سازی مصرف سوخت و همینطور سازمان‌های طرفدار محیط زیست در مورد میزان مصرف سوخت وضع کرده‌اند، توجه به این مسئله در اکثر کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است. محاسبات تئوری نشان می‌دهد ۸ تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت به روغن‌موتور مربوط می‌شود. اما با توجه به اینکه روغن‌های مورد استفاده در موتورها توانایی کامل از بین بردن اصطکاک را ندارند این رقم به ۴ تا ۵ درصد کاهش می‌یابد. امروزه با استفاده از روغن‌های مناسب رسیدن به مقادیر ۳ تا ۴ درصد صرفه‌جویی در سوخت کاملاً عملی است. آزمایش‌ها نشان داده‌اند استفاده از روغن‌های با کیفیت و دارای طول عمر زیاد میزان سایش در موتور را نیز کاهش می‌دهند. نمودار ۱ میزان سایش را در بادامک و میل‌بادامک یک موتور انژکتوری جدید هنگام استفاده از دو نوع روغن نشان می‌دهد.

میزان سایش در بادامک و میل بادامک در یک موتور انژکتوری

علاوه بر بهبود خواص سایش، روغن‌های جدید خواص پایداری در مقابل اکسیدشدن و همینطور مقاومت در برابر پدیده “کم‌شدن به‌دلیل تبخیر” را نیز دارا هستند. نمودار ۲ میزان مصرف روغن و فراریت را در یک موتور دیزل استاندارد نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است روغن‌های جدید میزان تبخیر کمتری نشان می‌دهند و در نتیجه در دماهای بالا و همین‌طور با گذشت زمان کیفیت خود را بهتر حفظ می‌کنند.

رابطه بین مصرف روغن و میزان تبخیر آن در یک موتور دیزل با استفاده از روش Noack

آزمون فراریت Noack روش استانداردی برای اندازه‌گیری میزان فراریت روغن است. فراریت روغن یک مسئله بسیار جدی در روانکاری موتورهاست. هرچه عدد به دست آمده در این آزمون کمتر باشد به این معنی است که روغن مقاومت بیشتری در دماهای بالا دارد و کیفیت خود را بهتر حفظ می‌کند و در نتیجه طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت. (ASTM D5800, CEC L-40-93, IP 421)
درصد کاهش به دلیل تبخیر:
ILSAC GF-2 %22
ILSAC GF-3 %13-15

در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، استفاده از موتورهای دیزلی چهارزمانه و دوزمانه بسیار مرسوم است. اگر موتور اتوبوس‌ها و کامیون‌ها بنزینی باشد همان روغن‌های مورد استفاده در اتومبیل‌های سواری پیشنهاد می‌شود. به منظور بهتر روشن شدن موتور و کم‌شدن مصرف سوخت، روغن‌های با گرانروی SAE 15W-40، SAE 20W-40 و SAE 20W-50 بیشتر استفاده می‌شود. برای موتورهای دیزلی که در حال حاضر وجود دارند بسته به مدل موتور و نوع طراحی آن توصیه می‌شود از روغن‌هایی با سطح کیفیت CF به بالا استفاه شود.

در ماشین آلات کشاورزی و پیمانکاری از موتورهای دیزلی، بنزینی و گازسوز استفاده می‌شود. ممکن است در بعضی موارد موتور دو زمانه بنزینی نیز برای بعضی مصارف استفاده شود. به‌طور کلی باید گفت روغن‌های پیشنهادی برای کامیون‌ها و ماشین‌های کشاورزی یکسان است و بسته به اینکه موتور دیزلی، بنزینی و یا گازی است و همین‌طور برحسب معمولی و یا سوپرشارژ بودن آن (در صورت دیزلی بودن) باید روغن مورد نظر را از جداول سطوح کیفی انتخاب کرد. برای ماشین‌آلات پیمانکاری نیز که دامنه وسیعی از موتورها را شامل می‌شوند (از موتورهای دوزمانه بنزینی کوچک گرفته تا موتورهای بنزینی و دیزلی بسیار بزرگ مورد استفاده در جرثقیل‌ها و دستگاههای حفاری). روغن‌های مورد استفاده با توجه به نوع موتور و توصیه شرکت‌های تولید‌کننده این تجهیزات (حداقل سطح کیفی روغن مورد نیاز دستگاه) انتخاب می شوند.

موتورهای مورد استفاده در قایق‌ها از نوع دوزمانه بنزینی است زیرا این موتورها نسبت به وزنشان قدرت زیادی دارند. در این موتورها روغن با سوخت مخلوط می‌شود. بنابراین بهتر است از روغن‌های بدون خاکستر در این موتورها استفاده کرد. درجه‌های گرانروی SAE 30 و SAE 40 درجه‌های گرانروی مناسبی برای روغن این موتورهاست.

به‌طور کلی انتخاب روغن مناسب برای موتور بستگی به نوع موتور، نحوه‌ی کارکرد و همچنین سوخت آن دارد. کیفیت روغن مناسب برای هر موتوری توسط سازنده‌ی آن اعلام می‌شود. جدول‌های ۱ و ۲ نمونه‌هایی از سطوح کیفیت توصیه شده توسط سازندگان خودرو برای روغن‌‌های موتورهای بنزینی و دیزلی را نشان می‌دهند.

جدول ۱: نمونه‌هایی از سطوح کیفیت توصیه شده توسط سازندگان خودرو برای روغن‌های موتورهای بنزینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *