نکاتی در مورد ATF
خرداد ۲۳, ۱۳۹۷
نقش بحرانی افزودنی ها در روانکاری
شهریور ۳, ۱۳۹۷

انواع موتور و روانکاری آنها

انواع موتور و روانکاری آنها

جهت شناخت وظایف و شرایط روغن موتور، ابتدا بایستی با نحوه کارکرد موتور و قطعاتی از موتور که به روغنکاری نیاز دارند آشنا شویم.

با انواع موتورها از نظر عملکرد و نوع سوخت شروع می کنیم و یادآور می شویم که انواع موتورهای مورد بحث در اینجا از نوع احتراق داخلی می باشند یعنی اینکه مستقیما از گازهای حاصل از سوخت نیرو تولید می کنند از قبیل موتور های پیستونی رفت و برگشتی، موتورهای وانکل و اغلب توربین های گازی.

موتورها از نظر عملکرد به موتورهای چهارزمانه و دوزمانه و از نظر سوخت به موتورهای بنزینی و دیزلی تقسیم بندی می شوند.

در موتورهای چهار زمانه دوره احتراق موتور با دو دور میل لنگ کامل می شود و ترتیب مراحل در یک دوره‌ چهار زمانه شامل مرحله مکش، مرحله تراکم، مرحله انفجار و مرحله پایانی تخلیه می باشد (شکل ۱ دوره های عملکرد موتور چهار زمانه را نمایش می دهد)

میل‌‌سوپاپ، بادامک‌های روی میل‌سوپاپ و تایپیت‌های غلتان در باز و بسته‌شدن به موقع سوپاپ‌ها شرکت دارند که مکانیزم عملکرد کامل سوپاپ را سیستم سوپاپ می نامند و روانکاری این سیستم، از بخش‌های مهم روانکاری درموتور است.

شکل ۱: دوره‌های عملکرد یک موتور چهار زمانه

در موتورهای دوزمانه دوره‌ احتراق موتور با یک دور میل‌لنگ کامل می شود و ترتیب مراحل در یک دوره دو زمانه در شکل ۲ نمایش داده شده است. لازم به توضیح است که در موتورهای دوزمانه زمانی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند سوپاپ دود بسته و شکاف هوای ورودی توسط پیستون پوشیده شده و هوای موجود در داخل سیلندر متراکم می شود. در نزدیک انتهای مسیر، سوخت به داخل محفظه احتراق تزریق شده و عمل انفجار صورت میگیرد. پس از عمل انفجار در نزدیکی قسمت انتهای مسیر، سوپاپ دود باز می‌شود و شکاف هوای ورودی توسط پیستون باز شده و هوا توسط کمپرسور وارد سیلندر می شود و گازهای حاصل از انفجار را از طریق سوپاپ دود به بیرون هدایت می کند. در واقع در یک موتور دوزمانه، تخلیه مرحله قبل به مرحله مکش بعدی متصل است. این همزمانی باعث می‌شود مقداری سوخت به‌صورت نسوخته از محفظه خارج شود.

شکل ۲: دوره‌های عملکرد موتور دو زمانه

هوای ورودی به محفظه احتراق یکی از عواملی است که قدرت موتور را محدود می کند. همانطورکه می دانید برای تولید قدرت علاوه بر مقدار سوخت اضافی، مقداری هوای اضافی نیز نیاز است زیرا در اثر کمبود هوا مقداری از سوخت اضافی به صورت نسوخته باقی خواهد ماند. برای رفع این مشکل از روش سوپرشارژ و یا توربوشارژ استفاده می شود که در آن مقدار هوای لازم برای احتراق کامل با فشار زیاد وارد سیستم می شود که در این حالت موتور را از نوع سوپرشارژ و یا توربوشارژ می نامند. در اینگونه موتورها دما بالا بوده و لازم است که روغن موتور علاوه بر خاصیت پاک کنندگی بالا پایداری اکسیداسیون بیشتری داشته باشد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *